John Buscema

Naprawdę nazywał się Giovane Natale Buscema, ale przyjaciele i fani nazywali go Big John. Urodził się 11 grudnia 1927 roku na nowojorskim Brooklynie. Swoje pierwsze komiksy rysował już jako dziecko, kopiując postaci z gazetowych pasków o Popeye’u. Jako nastolatek uwielbiał m.in. komiksowe wersje przygód Tarzana i Flasha Gordona. Marząc o karierze ilustratora, wybrał naukę w Manhattan High School of Music and Art.

Jak sam przyznawał, sporo zawdzięcza też zajęciom plastycznym z żywymi modelami, organizowanymi wówczas w Brooklyn Museum. Była to ważna lekcja ludzkiej anatomii. Już w czasach licealnych jego rysunki trafiały na łamy lokalnych gazet.

Poważną pracę Buscema zaczynał jako projektant reklam, ale już w 1948 roku rozpoczął współpracę z Timely Comics, gdzie poznał Stana Lee. Po odbyciu częściowej służby wojskowej (zwolniono go ze względu na wrzody), Big John wrócił do branży reklamowej, jako wolny strzelec, pracujący dorywczo dla Atlas Comics (w międzyczasie Timely zmieniło nazwę) i innych wydawców.

W 1966 roku rozpoczął współpracę z nowym graczem na rynku – Marvel Comics, gdzie znów spotkał Stana Lee. Zaczynał od serii Nick Fury, Agent of S.H.I.E.L.D., rysował też przygody Hulka i Avengers. Do serii Conan the Barbarian John Buscema trafił po odejściu słynnego Barry’ego Smitha, który wykreował komiksowy wygląd Conana. 25 w kwietniu 1973 r. ukazał się pierwszy numer z ilustracjami Buscemy. Równolegle rozpoczął też prace przy Savage Sword of Conan the Barbarian. Pozwoliło mu to porzucić superbohaterów, za którymi już wówczas nie przepadał i skupić się na rozwijaniu postaci i świata, stworzonego przez Roberta E. Howarda. Kiedy 1980 roku wystartowała seria King Conan, pojawił się i w niej, ale opuścił ją po zaledwie dziewięciu numerach.

Gdy w 1982 roku powstawał film Conan barbarzyńca, Johna Buscemy nie mogło zabraknąć w ekipie. Wykonał wiele szkiców przedstawiających scenografię i jest współodpowiedzialny za wygląd niektórych scen. W tym czasie pracował dla Marvela też nad komiksami o innym howardowskim bohaterze, Kullu, władcy Waluzji. W roku 1984 roku Buscema porzucił The Savage Sword of Conan, ale w międzyczasie wziął jeszcze udział w produkcji Conan niszczyciela, ilustrował również komiks, będący adaptacją scenariusza Stanleya Manna, bazującego na koncepcie Roya Thomasa i Gerry’ego Conwaya. Autorem scenariusza komiksu był Michael Fleisher. W 1987 Big John zakończył swoją przygodę z Conan the Barbarian, po 14 latach pracy nad tym tytułem. W tym samym roku narysował jeszcze powieść graficzną Conan of the Isles, do scenariusza Roya Thomasa, wg. powieści Lina Cartera i L.S. de Campa Conan z Wysp.

Nie oznaczało to jednak całkowitego zerwania z ilustrowaniem historii o Cymeryjczyku. W 1991 roku tandem Thomas-Buscema wrócił do pracy nad The Savage Sword of Conan, współpraca ta była kontynuowana przez 20 numerów. W tym czasie duet stworzył również powieść graficzną Conan the Rogue. Później rysownik wrócił do The Savage Sword w 1995 roku, na 5 numerów. W rok później pojawił się jeszcze epizodycznie w 10 numerze Conan the Savage. Oficjalne przejście Buscemy na emeryturę miało miejsce w 1996 roku. Po raz ostatni wrócił do Conana w 1999 roku, w mini-serii Conan the Barbarian. Death Covered in Gold. Rysownik zmarł 10 stycznia 2002 roku.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *